sunnuntai 15. joulukuuta 2013

15. luukku: Reittiselostus ja reittimerkinnät

Ilmoittautumisen yhteydessä kilpailija saa kartat ratsastettavista reiteistä. Reittiselostuksessa käydään reitit läpi kertoen, mitä on luvassa. Reittiselostus on noin tuntia ennen luokan lähtöä. 

Karttaan on merkitty reitti, kirjoitettu merkkinauhojen väri sekä kulkusuunta on osoitettu nuolin.

Kääntymisnuoli.
Jokainen reitti on merkitty nauhoin ja kääntymisnuolin. Reittiselostuksessa kerrotaan, minkä värisin nauhoin merkattua reittiä luokassa ratsastetaan. Pidemmillä matkoilla eri pituiset osuudet on merkattu eri värein ja pitääkin painaa mielee, minkä värisiä nauhoja kulloikin seuraa. 

Reitit tulee merkitä siten, ettei ratsukon tarvitse suunnistaa kartan avulla. Merkkien perusteella reitti pitää olla helposti seurattavissa, jotta eksymisen vaaraa ei ole. (Ratsastussuunnistus on ihan oma lajinsa!) Nauhoja reitillä on yleensä noin kilometrin välein ja kaikki kääntymiset pitäisi merkitä kääntymisnuolin. Reitin on oltava myös sellainen, että sen voi ratsastaa aikarajojen puitteissa, eikä vaativin osuus ei saa olla reitin lopussa. 

Reittiin voi sisältyä asfalttipätkiä, tien ylityksiä, alikulkuja, siltoja, metsäpolkuja ja -teitä, junaradan ylityksiä. Näistä kerrotaan reittiselostuksessa ja haastavissa kohdissa, kuten junaradan ylityksessä, on aina toimihenkilö valvomassa turvallista ylitystä. Reitillä voi olla myös huoltokieltoalueita, ja ne on merkitty karttaan. Siellä ei silloin ole lupa huoltaa ratsukkoa. Usein huoltokieltoa ovatkin kapeat tai huonokuntoiset tiet, joissa useamman ratsukon ja huoltoautojen kohtaaminen aiheuttaisi ruuhkia tai vaaratilanteita. 
Joskus näinkin hienoja reittemerkkejä: kahden reitin erkanemiskohdalla osoitettu oikea suunta 28 km lenkille!
Mahdolliset käyntipakot ja kiertotiet merkitään kyltein. Näistäkin kerrotaan aina reittiselostuksessa. Reitillä voi olla myös esteitä, joilla tarkoitetaan luonnon esteitä kuten jyrkkiä nousuja / laskuja, ojan ja veden ylityksiä. Esteelle on määritelty kiertotie, jota ratsukko voi halutessaan käyttää. Ratsukkoa ei hylätä vaikka hevonen kieltäytyisi esteen ylityksestä ja ratsukko käyttäisi sitten vasta kiertotietä.  

Rivieran ylitystä. Kiertotietäkin sai halutessaan käyttää.

2 kommenttia:

  1. Tämän teidän joulukalenterin ansiosta alkaa tämä laji todella kiinnostamaan! :) Kuinka paljon yleensä näillä matkoilla kuljetaan yleisiä teitä pitkin jossa ihan muuta autoliikennettä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oma kokemukseni reiteistä on, että yleensä ei vilkkaasti liikennöityä asfalttitietä ole kuin 1-2 km yhteensä, ja yleensä vain tien ylityksiä, jolloin tarvitsee kulkea ehkä muutama kymmen / pari sataa metriä tien reunaa. Hiekkatiet on yleensä olleet melko rauhallisia, paljon on metsäautoteitä ja muita pikkuteitä, jolloin liikennettä ei välttämättä ole ollenkaan. Jos karkea arvio pitäisi heittää, niin esim. viimeisimmissä kisoissa Laitilassa 6.10. olisiko noin 10 autoa tullut ratsukon ohi koko 50 km kilpailun aikana? Ja näistäkin osa muiden ratsukoiden huoltajia.

      Kilpailuiden järjestäjä tiedottaa postilaatikoihin jaettavilla tiedotteilla sekä alueen ilmoitustauluilla kilpailuiden järjestämisen ajankohdasta ja siinä mainitaan, mihin kellonaikaan ratsukoita on liikkeellä. Samalla pyydetään autoilijoita ja tiellä liikkujia huomioimaan hevoset. Enemmän taisi tuolloinkin Laitilassa olla pihanporteilla uteliaita silmäpareja katselemassa ohi viilettäviä ratsukoita ;)
      -H

      Poista