sunnuntai 26. tammikuuta 2014

Toivepostaus: Oonan treeniohjelma ennen kilpailuja

Tässä postauksessa kerromme, miten Oonaa treenattiin kolmena edeltävänä viikkona ennen kauden ensimmäisiä matkaratsastuskilpailuita.

Minulta on usein kysytty siitä, miten Oonaa treenataan. Meillä Oonan treeniohjelma ei ole mikään salaisuus, vaan siitä sopii aina avoimesti kysellä ja mielläni siitä kerronkin. Tykkään itsekin lukea muiden treeneistä, sillä aina niistä voi poimia jotakin vinkkejä ja ajatuksia omaan treeniohjelmaan. 

Kirjaamme kaikki treenit ylös liilaan pikkukalenteriin, josta on aina helppo selata taaksepäin, mitä on tullut tehtyä, sekä suunnitella tulevaa treeniohjelmaa. 

Viikko 52 (2013)
  • Su 29.12. Vuoden viimeiset laukkatreenit olivat samalla viimeinen rankka treeni ennen kilpailua. Treeni sisälsi kaksi laukkaosiota, jotka olivat kestoltaan noin 20 + 20 minuuttia. Tarkemman raportin treenistä voit kerrata postauksesta. Yhteensä 26 km nopeudella 12,3 km/h (sisälsi alku- + loppukäynnit sekä taukokävelyt). 



Viikko 1 (2013-2014)
  • Ma 30.12. Oonan palauttelua laukkatreenistä eli reipas kävelytys taluttaen noin 3 km. 
  • Ti 31.12. Reipas kävelytys taluttaen noin 3 km.
  • Ke 1.1. Reipas kävelytys taluttaen noin 3 km.
  • To 2.1. Vapaapäivä. *
  • Pe 3.1. Hieronta (Jaana Vuola).
  • La 4.1. Vapaapäivä. 
  • Su 5.1. Rento ajolenkki noin 5 km käyntiä ja hölkkää. 
* Oonan vapaapäivä sisältää kokopäivätarhauksen eli hieman säästä riippuen ulkoilua noin 8-12 tuntia tarhassa muiden kanssa. 

Pakkaspäivän tarhailua
Viikko 2
  • Ma 6.1. Vapaapäivä.
  • Ti 7.1. Vapaapäivä.
  • Ke 8.1. Vapaapäivä. 
  • To 9.1. Kentällä jumppailua käynnissä ja ravissa sekä alamäkitreeniä.**
  • Pe 10.1. Juoksutus sivuohjilla käynnissä + ravissa. 
  • La 11.1. Vapaapäivä. 
  • Su 12.1. Rento ajolenkki pellolla noin 6 km käyntiä ja hölkkää. 
** Alamäkitreenillä saa hyvin avattua selkälihasten jumeja. Oona laitettiin seisomaan alamäkeen "pää alaspäin" ja porkkanoilla houkuteltiin laskemaan päätään alas. Harjoituksen toisessa osiossa Oonaa pyydettiin peruuttamaan ylämäkeen aina muutama askel kerrallaan. 

Viikko 3
  • Ma 13.1. Kuminauhajumppaa eli kentällä ratsastus käynnissä ja ravissa.
  • Ti 14.1. Reipas kisoihin valmistava harjoitus: Pellolla ensin ravailua ja lopuksi pari reipasta laukkapätkää (1,4 km + 1,4 km), jonka tarkoitus päästellä suurimpia höyryjä ja avata hengitystiet.
  • Ke 15.1. Vapaapäivä. 
  • To 16.1. Vapaapäivä.
  • Pe 17.1. Reipas kävely taluttaen 3km.
  • La 18.1.  Matkaratsastuskilpailuit 84 km nopeudella 14 km/h
  • Su 19.1. Käyntiä ratsastaen 4 km. 

Nappi pääsee usein mukaan kävelylle

Viikko 4
  • Ma 20.1. Käyntiä ratsastaen 4 km.
  • Ti 21.1. Käyntiä ratsastaen 4 km.
  • Ke 22.1. Vapaapäivä. 
  • To 23.1. Vapaapäivä.
  • Pe 24.1. Vapaapäivä.
  • La 25.1. Vapaapäivä.
  • Su 26.1. Vapaapäivä.

Näillä siis mentiin ennen ja jälkeen kilpailuiden. Tulevasta sen verran, että ensi viikolla olisi tarkoitus jonakin päivänä jumppailla Oonaa kentällä ja 1.2. olisi luvassa laukkatreeni Ypäjällä maajoukkuevalmennuksessa. Sen jälkeen taas pari viikkoa samantapaisesti kuin tässäkin ennen 15.2.matkaratsastuskilpailuita. Helmikuun alussa myös luvassa seuraava hieronta.



Oonan treenamisesta on kerrottu myös aiemmissa postuksissa: 
- Hilla

6 kommenttia:

  1. Teillä on kyllä loppujenlopuksi suht samanlaista menoa kun meillä, tosin Astalla noita vapaapäiviä ei oikein ole kun se vetää itsensä sitten niin kankeaks että ei tule mitään. Vapaapäivät korvaan yleensä kevyillä 3-5km maastokävelyillä, pääasia että pääsee liikkeelle niin kestää lihakset vetreänä mutta se ei kuitenkaan pääse rasittumaan.

    Monet aina ihmettelee miten näin ''vähäisellä'' ratsastamisella/ajolla hevonen kestää kunnossa, mutta kestäähän se. Ei se hevosen kunto/lihakset romahda ihan hetkessä vaan juuri päinvastoin, rankan treenin jälken vapaapäivät ja kevyet päivät vaan kasvattaa lihasta ja samalla valmistaa niitä uusiin koitoksiin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, kun peruskunto on rakennettu, sen ylläpitäminen on mielestäni helpompaa kuin alusta asti rakentaminen. Totta, jos liikaa rasittaa, ei hevosen lihaksistolle jää tarpeeksi aikaa palautua ja tällöin seurauksena saattaa olla rasitusvammat tai muut väsymyksestä johtuvat vammat.
      -H

      Poista
  2. Yllätyin, kuinka lyhyitä lenkkejä ja harvoin menette. Itse kuulun juuri noihin keistä Pinja tuossa mainitsikin, eli luulin että tuolla tasolla kilpailevat hevoset tarvitsevat liikuntaa useita kertoja viikossa ja melko rankastikin :) Silmät avaava postaus, kiitos! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässähän nyt oli kyseessä oikeastaan palauttava jakso viimeisen harjoituksen ja kilpailun välillä sekä palauttava jakso kilpailun ja seuraavan treenin välillä. Toki silloin kun ei kilpailla tai kilpailuiden välillä on useampien viikkojen tauko ja hevonen on treenissä, tulee viikko-ohjelmaan pari liikutuskertaa enemmän runsaammilla kilometrimäärillä ja isommilla tehoilla kuin pelkästään kävely. Mutta siis melko kevyellä linjalla mennään 2-3 vkoa ennen ja jälkeen kilpailun, jotta hevosen lihaksisto ehtii palautua.

      Toisaalta, jos joka päivä höyläisin Oonan kanssa tuon 80 km, niin ei se kauan neljällä jalalla kulkisi. Juuri noilla laukkatreeneillä pyritään hakemaan se "maksimaalinen" hyöty hevosta kuluttamatta turhilla kilometreillä.

      Kun treenikalenteri näyttää näin "harvalta", korostuu sitoutumisen merkitys. Treeniä ei voi aina vain siirtää huomiseen, sillä pian saattaa hepo olla varsin vapaalla! :D
      -H

      Poista
    2. Monesti ihmiset luulevat, että hevosia täytyy rissata joka päivä. Näinhän se ei ole, vaan ajatusmaailma taitaa olla jäänne jostain ratsastuskouluajoilta? Treenitapoja on monia mutta ei niitä kilpakuntoisia hevosia joka päivä höylätä, vaan voivat olla valjaissa/satulan alla ammatista riippumatta noin 3 kertaa viikossa. Jos miettii esimerkiksi isoja hevosmääriä, niin mitäs luulette että liikkuuko joka ikinen hevonen joka päivä jos ihmisiä ei ole joka hevosta varten... Ei todellakaan. Tärkeintä on löytää se hevoselleen sopivin treenimuoto ja muistaa pitää järki siinä. Ei ne huippu-urheilijatkaan meistä ihmisistä aina sitää omaa lajiaan harjoita ja joka päivä kokeile miten se 3000m menee juosten. Siksi toisekseen hevosen kunto ei katoa niin nopeasti mitä voi luulla, jos se kuitenkin saa ulkoilla ja on esimerkiksi laumassa ja liikkuu. Kerran hyvä kuntoinen hevonen saavuttaa tasonsa suht simppelisti jos palikat on kasattu alusta pitäenkin huolella. Se on vaan hassua miten sitä ajatellaan et hevosen kanssa on pakko tehdä joka päivä jotain vuoden jokaisena päivänä.. :)

      Poista
    3. Totta. Itseasiassa kilpailukuntoinen hevonen voi taukoilla jopa puoli vuotta ja sen saaminen takaisin kilpailukuntoon ottaa yllättävän vähän aikaa. Ihmisellä kunto ei vastaavasti säily vaan ihmisen elimistö vaatii toisenlaisen harjoitteluohjelman. Mutta kummallakin pätee se, että jos aina treenaa saman kaavan mukaisesti, jossain kohtaa kehitys pysähtyy. Siksi valmennuksen pitää olla nousujohteista, jotta kehitystä tapahtuisi jatkuvasti.

      Helpostihan hevosen saa ylikuntoon, ja sehän ei kuitenkaan kilpahevosella lajiin katsomatta ole kovin toivottavaa.
      -H

      Poista