keskiviikko 17. kesäkuuta 2015

Hylätty: ontuminen

Matkaratsastuskilpailuissa on useampia ratsukoita, joista lähes aina jonkun suoritus päättyy hylkäämiseen. Yleisimmät hylkäämiseen syyt matkaratsastuksessa ovat metaboliset syyt (kuten syke) tai ontuminen. Huom! Tässä postauksessa ontumisella (jatkossa alleviivattu) tarkoitetaan nimenomaan hylkäyskoodia ontuminen.

Hylkäyskoodi ontuminen (FEI -kisoissa lame) saa ihmisissä aikaan monenlaisia ajatuksia ja tunteita. On täysin normaali reaktio olla tuomiosta erimieltä, mutta koska eläinlääkärin ja tuomarin sana on laki, ei tuomion saatuaan kannata kuitenkaan käyttäytyä epäurheilijamaisesti.  Ulkopuolisilta henkilöiltä taas saattaa saada helposti kommenttia, että kannattaako nyt ontuvaa tai vaivaista hevosta kilpailuihin viedä.

Hylkäys ontumisesta ei kuitenkaan tarkoita sitä, että hevonen olisi rikki, vaivainen tai sairas. Poikkeuksia toki on, ja lajissa kuin lajissa on olemassa loukkaantumisriskinsä. Monet hylkäämiseen johtavat syyt ovat kuitenkin meidän ratsastajien ja huoltajien ennaltaehkäistävissä ja estettävissä, joten seuraavaksi muutamia ajattelemisen arvoisia asioita, jotka kannattaa etenkin kesäkauden ollessa aluillaan ottaa huomioon.



Matkaratsastuskilpailu alkaa aina eläinlääkärintarkastuksella, joten jos eläinlääkäri havaitsee hevosen liikkeissä jotakin hälyttävää jo tässä vaiheessa, ei ratsukko saa starttilupaa. Kuljetusmatkat kilpailupaikoille ovat usein pitkiä ja yleensä lähtö kotitallilta on aikaisin. Kun hevonen otetaan aamulla suoraan karsinasta, kuljetetaan trailerissa kisapaikalle, kannattaisi sitä ehdottomasti talutella hyvä tovi ennen alkutarkastusta. Kuljetuksenkin aikana hevosen lihaksistoon saattaa kertyä maitohappoa ja kankeutta, ja kävelyttämällä ennen tarkastusta hevonen saadaan helposti vetreäksi kuljetuksen jälkeen.

Eniten ontumisia aiheuttaa hevosen kuivuminen. Jos hevonen ei juo tarpeeksi, sen lihaksisto kangistuu, eikä aineenvaihdunta voi toimia enää normaalisti. Siksi on hyvä opetella tuntemaan oman hevosensa juomatavat: onko se juonut riittävästi ennen kilpailua, missä vaiheessa kilpailua sen viimeistään kuuluisi juoda, mikä on se juttu, jolla saan sen juomaan.  Toisille maittaa pelkkä vesi, toiset taas juovat halukkaammin melassilla tai porkkana/omenamehulla maustettua vettä. Makuvesien kanssa saa kuitenkin olla tarkkana! Melassisiirappia ei saa laittaa veteen liikaa, vaan 50g litraa kohti on ehdoton maksimi. Liika sokeri saa aikaan sen, ettei neste imeydy vaan poistuu elimistöstä virtsan ja ulosteen mukana. (Voit todeta tämän helposti juomalla itse helteellä sokeripitoista limpparia, ja huomaat juoksevasi vessassa useammin kuin jos olisit juonut vettä!) Lisäksi liika sokeri jo sinänsä voi aiheuttaa toisille lihasjäykkyyttä. Tunne siis hevosesi, ja tee testaukset kotona hyvissä ajoin ennen kilpailua! Haastavimpia sääolosuhteita juomisen onnistumiselle ovat toki helteet, mutta myös kosteat olosuhteet, joissa hevonen ei välttämättä tunnekaan janoa.

Juomisen ohessa elektrolyyttivaje voi aiheuttaa ontumisen. Runsaasti hikoillessaan hevonen menettää eletrolyyttejä, ja tarvitsee niitä menetettyjen tilalle. Yksinkertaisin tapa huolehtia riittävästä suolansaannista lienee suolaveden tarjoileminen kilpailussa, jossa suolaa (meri- tai pan-) sekoitetaan enintään 9g litraan. Jos suolaa on liikaa, se toimii jälleen päinvastoin eli ajaa nestettä ulos sen sijaan, että toimisi nesteyttäjänä. Lisäksi on olemassa erilaisia urheiluhevosille suunniteltuja elektrolyyttivalmisteita joko veteen tai ruokaan sekoitettavina sekä suoraan ruiskusta suuhun annettavana pastana.

Juomatauko -18 asteessa
Juomatauko +18 asteessa

Kylmä on lihaksiston pahin vihollinen. Siksi tauolle ja maaliin saavuttaessa oikeanlaisella loimittamisella on suuri merkitys! Lämmennyt ja kilpailun aikana jo rasitustakin saanut lihaksisto reagoi kylmään kangistumalla. Toiset hevoset hyötyvät myös ratsastusloimista. Kun tunnet oman hevosesi, tiedät mikä juuri sille on parasta!

Loimitus ennen tarkastusta +20 asteessa

Loimitus ennen tarkastusta -18 asteessa
Maitohapon kertyminen hevosen lihaksistoon näkyy ontumisena. Maitohappoa kertyy, kun hevosen rasitustaso on kova. Maitohapon kertymistä voi ennaltaehkäistä ratsastamalla tasaista vauhtia ja välttämällä liian raskaita pätkiä. Jos huomaa hevosensa väsyvän matkalla, kannattaa vauhtia hidastaa ja näin ollen estää lihaksistoa menemästä hapoille. Yleisin syy hapoille menemiseen on, että ratsastaa kilpailuissa kovempaa kuin on kotona tullut harjoiteltua. Porukasta jättäytymisessä on aina omat haasteensa, siksi ratsastajan on kuunneltava ja tarkkailtava hevostaan kilpailun aikana sekä osattava laittaa jäitä hattuun kypärään tarvittaessa.

Hevosen väsyessä loukkaantumisriski kasvaa. Joskus pieni mitätön lipsahdus, liukastuminen tai kompastuminen saattaa johtaa ontumiseen. Lihaksisto on herkkä äkkiliikkeille. Usein hevonen tuntuu tapahtuman jälkeen hyvältä, mutta odotellessaan tarkastukseen ehtii kangistua rasittuneesta kohdasta.

Lisäksi ontumiseen johtaa luonnollisesti se, jos hevonen on haluton eikä suostu juoksemaan tarkastuksessa. Siksi juoksuttamista kannattaa harjoitella kotona, jotta hevonen tietää, että kun juostaan niin juostaan ja se on kivaa!

Juoksutusta kannattaa harjoitella!
Yhteistä kaikille edellä mainituille seikoille on se, että jo kotipihaan päästessä tai muutaman päivän kuluttua hevonen saattaa liikkua puhtaasti, kun esim. lihaksisto on vertynyt, nestetasapaino korjaantunut jne.

Jokainen katselee helposti omaa hevostaan lasien läpi: lasit ovat joko ruusuiset, jolloin omassaan ei havaitse mitään vikaa, tai sitten pessimistiset jolloin vikaa on aina vaikkei sitä todellisuudessa olisikaan. On myös hyvä muistaa, että hevosen rakenteelliset poikkeavuudet, virheasennot esim. jaloissa tai ratsastajan vino istunta saattavat myös johtaa siihen, että matkojen pidentyessä hyväksyttyä tulosta on vaikea saada, koska lihaksisto rasittuu epätasaisesti.

CEI1*80km Jokioinen 2014

Hylätty suoritus ei ole häpeä, vaan kun matkat ja nopeudet kasvavat, myös hylätyksi tulemisen riski kasvaa. Jokainen hylätty suoritus kannattaa jo kotimatkalla analysoida, sillä virheistä ja epäonnistumisista kannattaa ottaa opiksi!

- Hilla


2 kommenttia:

  1. Kiva postaus oli lukea! :)
    Valoitti taas hyvin asiaa

    VastaaPoista
  2. Superhyvä postaus! Kiitos!

    VastaaPoista